Aktualności

Dziedzictwo wielkiego człowieka - historia marki Ford

Historia Henry Forda

Henry Ford zmienił nasze życie dzięki praktycznym samochodom po przystępnych cenach. Dziełem jego pomysłu jest ruchoma linia montażowa oraz techniki masowej produkcji, które ustanowiły standardy światowej produkcji przemysłowej w pierwszej połowie XX wieku.

Henry Ford urodził się w Springwell Township w hrabstwie Wayne w amerykańskim stanie Michigan 30 lipca 1863 jako pierworodny z szóstki potomstwa Williama i Mary Fordów. Dorastał na dość bogatej farmie rodzinnej, spędzając dnie w małej jednoizbowej szkółce i pomagając na farmie w drobnych pracach. Już w młodym wieku wyraźnie interesował się mechaniką. Wiele lat później zainteresowanie to rozwinęło się w geniusz, który przyniósł mu chwałę najwybitniejszego człowieka przemysłu na świecie.

Nauka Rzemiosła
W 1875 roku dwunastoletni Henry spędzał już większość czasu w małym warsztacie mechanicznym, który samodzielnie wyposażył. Właśnie tam skonstruował swój pierwszy silnik parowy w wieku lat piętnastu, a rok później – w 1879 – opuścił dom i wyjechał do pobliskiego Detroit, by podjąć pracę jako czeladnik u maszynisty. Od czasu do czasu wracał jednak do domu i pomagał na farmie. Jako czeladnik przepracował następne trzy lata, po czym wrócił do Dearborn. Przez następne kilka lat czas pochłaniało Henry’emu obsługiwanie i naprawa silników parowych, a okazjonalnie znajdował dorywcze zajęcie w fabryce w Detroit. Zajmował się też konserwacją i przeglądem maszyn na rodzinnej farmie. W 1888 ożenił się z Clarą Bryant i utrzymywał swoją nową rodzinę prowadząc tartak. W 1891 roku Ford został inżynierem w Edison Illuminating Company w Detroit. Awans na stanowisko głównego inżyniera dał mu wystarczająco dużo wolnego czasu i pieniędzy, by poświęcić wiele uwagi swoim prywatnym doświadczeniom z silnikiem spalinowym.

Kwadrycykl
Jego eksperymenty zaowocowały w1896 roku skonstruowaniem kwadrycykla – pojazdu o własnym napędzie według pomysłu autora. Pierwszy silnik Forda ujrzał z warkotem światło dzienne i zapisał się w historii na drewnianym kuchennym stole w domu Forda przy Bagley Avenue 58. Następnym krokiem była konstrukcja z silnikiem opartym na ramie, do której umocowane były cztery koła od roweru – tak powstał jego pierwszy Ford.

Samodzielność W 1899 roku Henry Ford zrezygnował z pracy w Edison Illuminating Company i założył własną firmę – Detroit Automobile Company, która niestety zbankrutowała rok później. W tym czasie zaprojektował i skonstruował kilka modeli samochodów wyścigowych. 10 października 1901 roku sam siadł za kierownicą słynnego „Sweepstakes” i pokonał w wyścigu amerykańskiego championa Alexandra Wintona.

Ford Motor Company
Ford Motor Company rozpoczęła działalność w 1903 roku. Henry Ford, właściciel 25,5 % akcji, został wiceprezesem i objął stanowisko głównego inżyniera. Zakłady Forda przy Mack Avenue w Detroit produkowały zaledwie kilka samochodów dziennie. Przy każdym aucie pracowały dwu- lub trzyosobowe załogi robotników, składając je z części wyprodukowanych na zamówienie w innych fabrykach. Pierwszy samochód, który powstał w zakładach Forda sprzedano 23 lipca 1903 roku. Henry został prezesem i przejął kontrolny pakiet akcji w roku 1906. Henry Ford wcielił w życie swoje marzenie o produkowaniu samochodów dostępnych cenowo, ekonomicznych, a jednocześnie niezawodnych, wprowadzając na rynek w 1908 r Model T. Pojazd ten był zapowiedzią nowej ery motoryzacji dla klientów indywidualnych – Model T był łatwy w obsłudze, utrzymaniu i w prowadzeniu po trudnych drogach. Jego sukces był natychmiastowy.

Nowe pokolenie
W 1919 roku Henry i jego syn Edsel odkupili akcje od wszystkich mniejszościowych udziałowców za 105 568 858 dolarów i zostali jedynymi właścicielami Zakładów Forda. Edsel, który w tym samym roku objął po ojcu fotel prezesa, pozostał na tym stanowisku aż do śmierci w 1943 roku. Wtedy Henry Ford ponownie przejął kierowanie Zakładami.

Emerytura
We wrześniu 1945 roku, Henry Ford po raz drugi zrezygnował z funkcji prezesa Ford Motor Company i przekazał stanowisko swojemu wnukowi Henry’emu Fordowi II. W maju 1946 roku, podczas uroczystości Złotego Jubileuszu Automobilizmu Amerykańskiego, Henry’ego uhonorowano za wielki wkład w rozwój przemysłu motoryzacyjnego, a rok później Amerykański Instytut Ropy Naftowej odznaczył go pierwszym w swej historii dorocznym Złotym Medalem za wybitne zasługi dla dobra ludzkości.

Koniec ery
Henry Ford zmarł w swoim domu Fairlane w Dearborn 7 kwietnia 1947 roku o 11.40. Miał 83 lata. W dniu jego śmierci niedawne powodzie i wylew miejscowej rzeki Rouge odcięły prąd. Ustawione lampy naftowe i świeczki upodobniły jego pokój do tego, w którym przyszedł na świat w tym samym hrabstwie 83 lata wcześniej.

Znak handlowy Forda
Używany regularnie od ponad 50 lat, owalny znak handlowy Forda jest jednym z najlepiej rozpoznawanych symboli korporacyjnych na świecie. Znak w formie napisu sięga samych początków firmy, kiedy jeden z inżynierów Henry’ego Forda opracował stylizowaną wersję słów „Ford Motor Company”. Oto, jak ewoluował on na przestrzeni lat.

1903 — pierwsze logo
Sam napis i krój liter były używane na potrzeby komunikacji firmy już na początku 1903 roku. Jednak debiut produkcyjny Forda, Model A, wyróżniał się w sposób szczególny — pierwsze logo na samochód miało modne obramowanie w stylu art nouveau.

1906 — napis ze skrzydłami
W 1906 roku pojawiła się nowa, udoskonalona forma napisu z wydłużonym krojem liter „F” i „D”, znana jako „napis ze skrzydłami”. Logo to stosowano we wszystkich samochodach Forda aż do końca 1910 roku, kiedy krój liter ponownie zmieniono, nadając mu postać, w której występuje do dzisiaj. Znak handlowy Forda w formie napisu zarejestrowano w Urzędzie Patentowym Stanów Zjednoczonych Ameryki w 1909 roku.

1907 — pierwszy owal
Pierwszy symbol Forda w kształcie owalu został użyty w 1907 roku przez brytyjskich przedstawicieli Forda — firmę „Perry, Thornton i Schreiber”, prekursora Ford Motor Company Limited w Wielkiej Brytanii. Owal ten służył do reklamowania Forda jako symbolu niezawodności i ekonomiczności.

1911 — ostateczny owal
Łącząc napis i owalną formę, Ford stworzył swoje logo w jego ostatecznej postaci. W samochodach i komunikacji firmowej Forda stosowano jednak logo w jego pierwotnej formie napisu jeszcze do późnych lat dwudziestych.

1912 — Samochód Uniwersalny
Na krótko Ford odszedł jednak od owalnego projektu i używał na swoich samochodach logo w postaci trójkąta ze skrzydłami. W zamyśle projektanckim miało ono symbolizować szybkość, lekkość, wdzięk i stateczność, zawierało napis The Universal Car (samochód uniwersalny) i produkowane było w kolorze pomarańczowym lub ciemnobłękitnym. Wzór ten jednak nie spodobał się Henry Fordowi i szybko go zarzucono.

1927 — owalny znak Forda na chłodnicy
Nowy Model A był pierwszym pojazdem Forda wyposażonym w owalny znak przymocowany do kraty chłodnicy. Logo ze znanym nam do dziś ciemnobłękitnym tłem używano na wielu samochodach aż do końca lat pięćdziesiątych. Następnie aż do połowy lat siedemdziesiątych niebieski owal zniknął z chłodnic i pokryw komory silnika produkowanych samochodów Forda, ustępując miejsca samemu napisowi FORD. Owalny symbol wykorzystywano jednak nieprzerwanie w komunikacji korporacyjnej prowadzonej w tym okresie.

Błękitny owal dzisiaj
Od 1976 roku błękitno-srebrny owal widnieje na wszystkich Fordach jako jednolity, łatwo rozpoznawalny znak markowy Forda stosowany przez różne fabryki i zakłady firmy na całym świecie.

 
 
zapisz się do newslettera
dołącz do nas na facebooku
autoklimat
obserwuj nasz kanał youtube
autoklimat

© AutoKlimat 2015